Bayreuthin ikonisten oopperajuhlien ympärillä kuohuu. Perinteisesti lippuja juhlien esityksiin jonotetaan jopa vuosia, mutta tällä hetkellä niitä on joihinkin esityksiin yhä saatavilla eri hintaluokissa. Bayreuthin oopperajuhlat käynnistyvät ulkoilmakonsertilla 24.7.
Osa Bayreuthin oopperajuhlien myyttiseen mainetta on se, että lippuja esityksiin jonotetaan jopa vuosia. Perinteisesti kaikki juhlien näytökset on myyty loppuun kauan ennen esityksiä ja lippujen osto on rajoitettu kahteen/henkilö. Tänä vuonna kaikki on toisin.
Tämän vuoden ohjelmisto on suomalaisittain kiinnostava. Pari vuotta sitten Bayreuth-debyyttinsä tehnyt kapellimestari Pietari Inkinen johtaa koko Ring-syklin. Hän on ensimmäinen Bayreuthin oopperajuhlien kapellimestariksi kutsuttu suomalainen. Tänä vuonna Bayreuth-debyyttinsa tekee puolestaan basso Mika Kares Jumalten tuhon ensimmäisenä suomalaisena Hagenina. Kumpaakin on nyt mahdollista päästä näkemään ja kuulemaan näin poikkeuksellisen lyhyellä varoitusajalla.
BAYREUTHIN TILANNE OTSIKOISSA
Maineikkaan Bayreuthin poikkeuksellista tilannetta on käsitelty näyttävästi saksalaisen kielialueen arvostetuissa medioissa. Wienin valtionoopperan pitkäaikanen johtaja (1992–2010) Ioan Holender kommentoi Bayreuthin yllättävää tilannetta itävaltalaisessa Die Presse -lehdessä 30.6. ”Se, että Bayreuthin liput eivät ole loppuunmyytyjä jo kauan etukäteen on varoitus kaikille niille oopperataloille, jotka laiminlyövät, muuttavat, halveksivat ja – uskokaa tai älkää – eivät usein edes tunne musiikkia ja alkuperäisteosta, librettoa, jonka pohjalta musiikki on sävelletty.”
Pietari Inkinen ihmettelee Holenderin kritiikkiä. ”Kaikkia on ihan mahdotonta miellyttää, kyllähän erilaisille – moderneillekin – ideoille on annettava mahdollisuus. Vaatii rohkeutta poiketa traditiosta ja kokeilla uutta”, Inkinen toteaa.
Saksan laajalevikkisimpiin kuuluva Frankfurter Allgemeine vastaa Holenderin kritiikkiin iloitsemalla siitä, että lippuja on nyt saatavilla. ”Vanhat wagneriaanit pitävät tätä hälytysmerkkinä, mutta oikeasti uutinen on hyvä”, toimittaja Jan Brachmann lataa ja iloitsee siitä, siitä, että lippuja voi nyt ostaa kuka tahansa vielä näin lähellä tapahtumaa ”ilman neljännesvuosisadan jäsenyysleimaa jossakin asiaankuuluvassa Wagner-seurassa.”
Brachmann kiinnittää huomiota myös juhlien uutuuteen: alennushintaisia lippuja on tarjolla alle 25-vuotiaille, ”joilla todennäköisesti ei olisi varaa Bayreuth-lippuun, elleivät ole perustaneet menestyvää startup-yritystä tai ellei heillä ole rikkaita vanhempia”, Yleisöä hän kannustaa lippukassalle: ”Kahden vuoden takaisen Valkyyrioiden perusteella Ringissä on varmasti lyyristä virtausta ja herkkyyttä Pietari Inkisen johdolla.”
Baijerin Radio pyytämässä kommentissa Bayreuthin taiteellinen johtaja Katharina Wagner torjuu Holenderin kritiikin ja muistuttaa Covid-pandemian jälkeisestä trendistä: ”Kaiken kaikkiaan ostokäyttäytyminen on muuttunut lyhytjänteisemmäksi. Lähes kaikki kulttuurijärjestäjät ovat raportoineet tästä suuntauksesta koronasta lähtien.”
Bayreuthin tiedotteessa kerrotaan, että myyntiin on tullut henkilökunnalta käyttämättä jääneitä kiintiölippuja, joita on nyt tarjolla lyhyelläkin varoitusajalla. Palautuslippuja myydään aiempien vuosien tapaan lippukassalla läpi festivaalin.
Tällä hetkellä loppuunmyytyjä ovat Parsifal, Tannhäuser ja Tristan, muihin näytöksiin lippuja on vielä saatavilla.