Nabucco-ooppera Savonlinnan Oopperajuhlilla ottaa vahvasti kantaa ihmisen ja luonnon väliseen kriisiin. Ohjaajan ideaa ei voi toteuttaa ilman hänen ajatuksiaan ymmärtävää visualisoijaa. Näyttämösuunnittelija takis on tässä omaa luokkaansa.
Savonlinnan Oopperajuhlien tämän kesän uutuustuotanto, Giuseppe Verdin Nabucco ottaa kantaa ilmastonmuutokseen ja puhuu luonnon puolesta. Teoksen ohjaaja Rodula Gaitanou kutsuu näkemystään ekologiseksi manifestiksi.
Satoja vuosia vanhojen oopperoiden sijoittaminen moderniin aikaan ei ole uusi idea. Joskus siinä onnistutaan erinomaisesti, aina ei. Ohjaajan näkemyksen avainhenkilö on hänen kanssaan työskentelevä visuaalinen suunnittelija. Hän luo maailman, johon ooppera sijoittuu. Ensi kesän Nabuccossa tästä tehtävästä vastaa takis, Suomessa väitellyt kreikkalaistaustainen lontoolainen lavastus- ja pukusuunnittelija. Taiteilijanimensä hän kirjoittaa pienellä alkukirjaimella erottautuakseen kaimastaan, kuvanveistäjä Panagiotis Vassilakisista (1925–2019), joka tunnettiin myös lempinimellään, mutta isolla alkukirjaimella. Gaitanou ja takis ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia.
Alansa tämän hetken kysytyimpiin nimiin lukeutuvan takisin suunnittelujälki tunnetaan Britannian johtavien teattereiden, kansainvälisten musikaalien, oopperan, baletin, sirkuksen, muodin ja kaupallisten tuotantojen näyttämöillä West Endistä Covent Gardeniin, ja ympäri maailman. Suomessa hänen suunnitteluaan on nähty Kansallisoopperan Don Giovannissa (2020) ja Koko Karita -esityksissä (2022) sekä Tampereen teatterin Kotiopettajan romaani – Jane Eyre -tuotannossa (2021), jonka lavastusta kuvattiin mediassa sanalla ”nerokas”.
LUE KOKO JUTTU: SAVONLINNAN OOPPERAJUHLAT