HK Gruberin hittiteos Frankenstein!! – ”pandemonium chansonnierille ja yhtyeelle” (1977-79) on tyylien, tarinoiden ja hahmojen runsaudensarvi, jonka esityksiin säveltäjä, kapellimestari ja laulaja Gruber tuo oman kabareeperinteestä polveutuvan särmänsä.
”Frankenstein!! on monien kapellimestarien ohjelmistossa, sen sijaan tällä planeetalla on vain muutama sitä esittävä laulaja”, kertoo lukemattomissa esityksissä teoksensa solistina laulanut HK Gruber.
Gruber perusti 60-luvun lopulla muutaman ystävänsä kanssa MOB-art & tone-ART -taiteilijaryhmän, jossa kaikki olivat sekä näyttelijöitä, muusikoita että laulajia. ”Mukana oli aikanaan jopa sellotaiteilija Heinrich Schiff”, Gruber kertoo. ”Lauloin lapsena Wiener Sängerknaben -poikakuorossa. Tässä ryhmässä löysin laulamisen uudelleen ja kehitin oman laulutyylini. Olen aina kutsunut itseäni chansonnieriksi baritonisolistin sijaan.”
Oikea tyyli löytyi Berliinistä, jossa Gruber tutustui kuuluisaan näyttelijä Ernst Buschiin (1900-1980). ”Busch teki yhteistyötä Bertolt Brechtin ja lukuisia protestilauluja säveltäneen Hanns Eislerin kanssa. Busch, joka oli myös taitava laulaja, käytännössä puhui säveltäjän kirjoittamassa sävellajissa. Tässä tyylissä r-kirjainten pitää rullata kunnolla ja konsonanttien olla räjähtäviä. Myös vokaalien pitää olla teräviä ja leveitä täysin toisin kuin klassisen laulun tarkoin muodostetut ja sijoitetut a:t ja y:t”, Gruber myhäilee.
Gruber on itse ainoa, joka sekä johtaa että laulaa hittiteostaan. ”Siinä on yllätyksiä ja teatterin piirteitä, joita molemmissa rooleissa esiintyminen tukee.”
Arnold Schönberg opetti tavattoman köyhää, mutta oppilaistaan lahjakkaimpana pitämäänsä Hanns Eisleria ilmaiseksi. ”Eisler oppi tietenkin myös 12-säveltekniikan ja oli vuonna 1924 ensimmäinen tällä tekniikalla teoksen kirjoittanut säveltäjä.” Eisler muutti Berliiniin vuonna 1927 ja tapasi siellä Bertolt Brechtin. ”Molemmat edustivat poliittista vasemmistoa ja pyrkivät vaikuttamaan nousevan kansallissosialismin synnyttämään poliittiseen ilmapiiriin taiteen keinoin. Eisler sävelsi Brechtin teksteihin Taistelumusiikiksi kutsuttuja agit-prop (agitaatio ja propaganda) -lauluja. ”Schönberg ilmoitti, että säveltäjän ainoa velvollisuus on kirjoittaa sinfonioita. Eisler vastasi, että säveltäjien velvollisuus on tehdä myös hyödyllisiä asioita”, Gruber kertoo.
Kamariorkesteri Avanti!, joht & HK Gruber Temppeliaukion kirkossa 18.10. klo 19. Liput: Lippu.fi