”Tärkein muutos viime kesään verrattuna ei tapahdu lavalla, vaan orkesterimontussa”, kirjoittaa New York Times orkesterista, jota Bayreuthissa tänä kesänä johtaa Pietari Inkinen. Myös basso Mika Kares saa suitsutusta.
Bayreuthin 24.7. käynnistyneet oopperajuhlat ovat suomalaisittain historialliset. Koskaan aiemmin juhlien pitkässä historiassa suomalaisedustus ei ole ollut yhtä vahva. Pietari Inkinen on ensimmäinen suomalainen kapellimestari, joka johtaa koko Wagnerin Ring-syklin Bayreuthissa. Basso Mika Kares puolestaan tekee Bayreuth-debyyttinsä Jumalten tuhon ensimmäisenä suomalaisena Hagenina. Molempien vastaanotto kansainvällisessä lehdistössä on poikkeuksellisen innostunutta.
Pietari Inkisen oli määrä johtaa Ring Bayreuthissa jo viime vuonna, mutta joutui peruuttamaan sairastuttuaan koronavirukseen kesken harjoituperiodin. Valentin Schwarzin uuden Ring-ohjauksen esitykset johti viime vuonna Cornelius Meister. ”Meisterin työ jäi lopulta tylsästi neutraaliksi, eikä oikein sopinut yhteen Schwarzin eloisan ja provokatiivisen lavastuksen kanssa”, kirjoitta The New York Timesin Zachary Woolfe ja kiittää Inkisen johtamista monisanaisesti. ”Kaiken kaikkiaan orkesteri oli Wagnerin tarkoittamalla tavalla oma hahmonsa: yhtä ahdistunut, epävakaa ja kiehtova kuin Schwarzin konsepti parhaimmillaan.”
Myös Mika Kares saa Woolfelta kiitosta: ”Hagenina, produktion tukipilarina, mieleenpainuvin oli näyttelijäkaartin uusi tulokas, basso Mika Kares: aggressiivinen ja alakuloinen, kylmä ja tuskastunut, kuljeskellen lavasteissa kuin yli-ikäinen nulikka, joka hän [Hagen] on.”
Inkisestä ovat laajasti innostuneet myös eurooppalaiset mediat, arvioita hänen Ring-johtamisestaan on ilmestynyt kymmeniä. ”Tämän musiikillisesti mukaansatempaavan esityksen sankareita olivat kapellimestari Pietari Inkinen ja hänen upea festivaaliorkesterinsa. Inkinen löytää tasapainon orkesterin sisällä ja, mikä tärkeintä, lavalla olevien näyttelijöiden kesken. Lyhyesti sanottuna: arvokas ilta”, kirjoittaa Südwest Presse Valkyyrioista. Lehden kriitikko toteaa Jumalten tuhosta, ettei pidä ohjauksesta, mutta kiittää jälleen kapellimestaria: ”Pietari Inkisen johdolla Ring on tavoittanut valtavan laaadun.”
Frankfurter Allgemeinen kriitikko Jan Brachmann kiittää Inkistä varauksettomasti: ”Orkesterin soittama kohtalo-teema Valkyyrioiden kohtauksessa, jossa palvelija antaa Wotanille takkinsa ja naamionsa syrjäytetylle Brünnhildelle oli yksinkertaisesti täydellinen. — Kaikki, jotka kuulivat viime vuonna Deutsche Radiophilharmonie Saarbrücken-Kaiserslauternin esittämän Rahmaninovin toisen sinfonian Inkisen johtamana tietävät, että hän hallitsee suuret muodot”, Brachmann kirjoittaa ja jatkaa: ”Ennen kaikkea hän onnistuu siinä, missä jokaisen hyvän Wagner-kapellimestarin on onnistuttava: toteuttamaan musiikin sinfoninen itsenäisyys teemojen edetessä vapaasti, mutta tavuntarkasti laulajia, tekstiä ja artikulaatiota palvellen.”
Lue koko tiedote