Alkuperäinen artikkeli: NRO 1, 2017 Verkatehdas
Kulttuurinen vuorovaikutus ja näppäilysoitinten universaali rooli taidemusiikissa kautta aikojen on ollut keväällä 2016 käynnistyneen Kitaran maailma – Global Guitar -konserttisarjan kirkkaasti esitelty teema. Sarjan päätös 6.4.2017 on aito Grande Finale. Sarjan suunnittelija Ismo Eskelinen on kutsunut mukaan ystäviä, joiden yhteisesiintymistä voi pitää aikatauluihmeenä. Päättäjäisten jatkot vietetään klubi-illan merkeissä.
Kitarataitelija Ismo Eskelisen Verkatehtaan tuotantoresidenssissä toteuttaman konserttisarjan aikajänne on ulottunut barokista nykypäivään. Matkan varrella on kuultu aineksia intialaisesta karnaattisesta musiikista, perinteisestä kiinalaisesta musiikista, andalusialaisesta flamencosta ja afrikkalaisista rytmeistä aina poppiin ja länsimaiseen konserttimusiikkiin renessanssista ja nykymusiikkiin asti. Verkatehtaan kiistaton kulttuuriteko on sarjaa varten tehdyt sävellystilaukset. Päätöskonsertissa kuullaan Kitaran maailman kolmas kantaesitys.
Ystävät yhdessä
Kitaran maailman konserteissa kulttuuriset ja maantieteelliset rajat ylittävä ystävyys on tuonut Verkatehtaalle poikkeuksellisen joukon taiteilijoita aina Intiaa, Espanjaa ja Yhdysvaltoja myöten. Teema ulottuu sarjan päätöskonserttiin, joka tällä kertaa tuo yhteen ryhmän ahkerasti ympäri maailmaa esiintyviä suomalaisia muusikoita. Ismo Eskelinen on esiintynyt heistä jokaisen kanssa usein, yhdessä tämä ryhmä esiintyi ensimmäisen kerran vuonna 2013 Sonkajärvi soi -tapahtumassa. Yhteistyö oli tuolloin niin inspiroiva, että toive saman ryhmän kokoamisesta uudelleen jäi elämään. Oli iloinen yllätys ja suoranainen ihme, että kutsutulle kvartetille sopiva päivä löytyi!
Säveltäjä, kapellimestari ja viulisti Jaakko Kuusisto on toiminut Oulun Musiikkijuhlien taiteellisena johtajana vuodesta 2013 alkaen. Hänen monipuolinen muusikon uransa käynnistyi 1990-luvulla saavutettujen useiden kansainvälisten viulukilpailumenestysten myötä. Hänet tunnetaan laaja-alaisena kapellimestarina, joka johtaa säännöllisesti eturivin orkestereita sekä koti- että ulkomailla. Jaakko Kuusiston sävellystuotanto kattaa n. 30 opusta kamari- ja laulumusiikkia, orkesteriteoksia ja konserttoja, elokuvamusiikkia sekä oopperoita. Muusikon uran ohella hän on myös aktiivinen yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän on Taiteen edistämiskeskuksen Taideneuvoston varapuheenjohtaja, sekä vuonna 2016 asetetun museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuusjärjestelmän uudistamista pohtivan työryhmän puheenjohtaja.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen näkyy myös viulutaiteilija Pekka Kuusiston taiteellisessa työskentelyssä. Hänen johtamansa vuosittainen Meidän festivaali Tuusulassa ja Järvenpäässä uudistaa konserttikulttuuria ja nostaa esiin yhteiskunnallisesti merkittäviä aiheita, kuten ympäristö tai koulutuksen ja oppimisen merkitys. Sekä solistina että kamarimuusikkona hän on kysytyimpiä kansainvälisiä taiteilijoitamme. Klassisen musiikin tunnetuimpien orkestereiden ja kapellimestarien lisäksi hän tekee yhteistyötä mm. elektronisen musiikin, jazzin ja nykymusiikin kiinnostavien tekijöiden kanssa. Pekka Kuusistolla on poikkeuksellinen kyky olla yleisölleen lähestyttävä ja läsnä, mikä rohkaisee kuulijoita kokemaan uutta.
Hampurin musiikkikorkeakoulun alttoviulunsoiton professori Anna Kreetta Gribajcevic esiintyy säännöllisesti kamarimuusikkona ja solistina ympäri Eurooppaa. Hän on kantaesittänyt lukuisia suomalaisten säveltäjien teoksia, hänen levytyksensä Kalevi Ahon alttoviulukonsertosta on moninkertaisesti palkittu. Kuten kaikki kollegansa tässä konsertissa, myös Anna Kreetta Gribajcevic vaikuttaa suomalaisessa kesätapahtumassa: hän toimii Lohjalla vuosittain järjestettävän Omenapuun varjossa -kamarimusiikkitapahtuman taiteellisena suunnittelijana.
Joistakin ennakkotiedoista poiketen konsertin sellosolistina esiintyy Marko Ylönen. Sibelius-Akatemian kamarimusiikin professorina toimiva sellotaiteilija Marko Ylönen vierailee säännöllisesti kaikkien suomalaisten orkestereiden solistina. Eurooppalaisia yhteistyökumppaneita ovat mm. Camerata Salzburg, English Chamber Orchestra, Hollannin Kamariorkesteri ja Prahan kamariorkesteri. Marko Ylönen on toiminut Korsholman musiikkijuhlien taiteellisena johtajana vuosina 2003, 2008 ja 2010-12. Hän on LuostoClassic -tapahtuman taiteellinen johtaja 2014 – 2017.
Grande Finale tanssiaskelin
Tanssit ovat Kitaran maailma -sarjan päätöskonsertin punainen lanka ja esiintymiskoonpanoissa näkyy kitaran rooli kamarimusiikissa. Ohjelman avaa marssirytmeillä Ludwig van Beethovenin (1770-1827) alun perin jousitriolle kirjoittama Serenadi op 8. Säveltäjän aikalaisen, tsekkiläisen Wenzel Matiegkan (1773-1830) tekemässä sovituksessa sellon osuudet soitetaan kitaralla. Toisin kuin vaikkapa Mauro Guliani, Fernando Sor tai Luigi Boccherini, jonka tunnettu kitarakvintetto ”Fandango” on yksi konsertin teoksista, Beethoven ei säveltänyt 1700-luvun lopulla suosikkisoittimeksi nousseelle kitaralle.
Brasilialaisen säveltäjä Radamés Gnattalin (1906-1988) sonaatissa sellolle ja kitaralle rajat taide-, populaari- ja tanssimusiikin välillä hämärtyvät. Brasilialaisrytmejä ja kansanmusiikkivaikutteita musiikissaan käyttäneen säveltäjän eksoottinen etunimi viittaa perheen taustaan: Italiasta 1800-luvun loppupuolella Brasiliaan emigroituneen perheen viidestä lapsesta kolmelle annettiin nimet Giuseppe Verdin oopperoiden roolihahmojen mukaan, Radamésin lisäksi näin nimettiin sisaret Aida ja Ernani.
Béla Bartók (1881-1945) sävelsi sarjan Romanialaisia kansantansseja (1915) alun perin pianolle, mutta teki niistä myöhemmin kamarimusiikkisovituksen pianolle ja viululle. Tässä konsertissa pianostemmaa soittaa kitara. Bartók oli erityisen kiinnostunut itäeurooppalaisesta kansanmusiikista ja häntä pidetään yhtenä musiikkia sen kulttuurisessa kontekstissa tutkivan etnomusikologian uranuurtajista.
Ukulele on viime vuosina noussut suosituksi harrastajasoittimeksi. Ammattimaisissa käsissä se on hämmästyttävän monipuolinen virtuoosi-instrumentti. Veli Kujalan uusi teos Vertex – Perigee-syzygy sähköukulelelle ja jousikvartetille on Kitaran maailma -konserttisarjan päättäjäisten kohokohtia. Kantaesityksen itseoikeutettu solisti on Jarmo Julkunen, ainutlaatuinen muusikko ja näppäinsoitinten huippuosaaja. Hän on vakiovieras kaikkien eturivin suomalaisten orkestereiden riveissä, kun partituuri edellyttää mandoliinin, balalaikan tai kitaran soittajaa. Jarmo Julkunen isännöi konsertin jälkeen Sankarit -jatkoklubia Verkatehtaankujan Suistossa, ohjelmassa on dialogeja ja improvisaatioita kitaran historian sankareiden hengessä.
Kitaran maailma – Global Guitar -konserttisarjan viimeinen tanssisetti on varattu yhdysvaltalaisen Aron Jay Kernisin kitarakvintetolle 100 Greatest Dance Hits (1993). Vaikka teoksen melodioissa on tutulta kuulostavia rytmikkäitä aineksia, jopa beat-box -vaikutteita, se ei ole tyylilajeja sekoittavaa cross-overia, vaan kurinalainen nykymusiikkiteos. Kuulijalle helposti lähestyttävän, mutta soittajalle vaativan kappaleen taustalla väikkyy mielikuva autoradion kanavien selaamisesta keskellä amerikkalaista valtatietä. Eri musiikkigenreille löytyy satoja kanavia, salsasta tanssiballadeihin ja diskoon. Kitaran maailma -sarjan päätöskonsertin alaotsikko on oikeutetusti Grande Finale. Kernisin teoksen viimeinen osa Dance Party on the Disco Motor Boat antaa aiheen odottaa komeita kevätjuhlia!