Vuoden sisään poikkeuksellisesti peräti kolme uutta äänitettä julkaissut Ismo Eskelinen kohtasi koronakeväänä saman tilanteen kuin lukemattomat kollegansa: tiiviin keikkailun sijaan alkoi päivä kerrallaan elämä. Vaan ei pitkään. Konserttielämä on alkanut herätä ja Eskelisellä on vientiä, jota myös Gramophone-lehden uusimman numeron upea arvio siivittää.
Turvallisuus on kesän ja syksyn konserttien yhteinen nimittäjä. Erikoisjärjestelyin suojellaan sekä yleisöä että esiintyjiä. Persoonallisia ja ajankohtaisia teemoja vaaliva Meidän festivaali onkin tänä kesänä alaotsikoltaan Poikkeus. Minkälaista on monimuotoisuus musiikissa, kysytään tiistaina 28.7. Suvirannan puutarhassa järjestettävässä konsertissa Ismo Eskelinen vastaa Tan Dunin ja Lotta Wennäkosken musiikilla. Torstaina 30.7. hän soittaa 1500-luvun musiikkia Halosenniemessä.
Elokuun alussa Ismo Eskelinen matkaa Saksaan Moritzburgin linnan festivaaleille, jossa jokaiselle festivaalin esiintyjälle tehdään koronavirustesti ennen harjoitusperiodin alkua. ”Muita kitaristeja ei mukana ole. Näissä oloissa valmius vaihtaa ohjelmaa lennossa taitaa olla uusi normaali”, nauraa Eskelinen.
Dresdenin jälkeen Ismo Eskelinen suuntaa Garmisch-Partenkirchenin maisemiin Alppien kainaloon Elmaun linnassa järjestettävän konserttisarjan vieraaksi. Syyskuun puolivälissä järjestettävässä konsertissa Eskelinen ja sellotaiteilija Jan Vogler soittavat teoksia äskettäin julkaistulta levyltään.
Ismo Eskelisen tuoreet äänitteet ovat saaneet erinomaisen vastaanoton. Brittiläinen Gramophone-lehti antaa uusimassa numerossaan Kromos -soololevylle varauksettomat kiitokset. Sitä edeltäneellä Songbook -levyllä oleva Paganinin Cantabile sellolle ja kitaralle sovitettuna on puolestaan kerännyt jo pitkälle toista miljoonaa Spotify-kuuntelua!
Koko tiedote: Toista miljoonaa Spotify-kuulijaa ja koronan sävyttämiä keikkoja