Historian ensimmäinen Amos Rex -museon näyttelytiloissa järjestettävä konsertti tutkii taiteilija Birger Carlstedtin maalausten ja musiikin suhdetta. Kamariorkesteri Avantin solistina laulaa sopraano Mari Palo. Konsertti Birger Carlstedtin retrospektiivisen näyttelyn yhteydessä lauantaina 16.11. klo 14.00
Nuoteista kankaalle -konsertti toteutetaan museon ja Kamariorkesteri Avantin yhteistyönä. Amos Rexissä lokakuussa avautuva näyttely esittelee suomalaisen modernin kuvataiteen tärkeimpiin uranuurtajiin kuuluvan Birger Carlstedtin (1907-1975), jolle 1920-luvun Pariisi ja ajan musiikki olivat keskeisiä. Ekspressionistisia, kubistisia ja surrealistisia elementtejä kokeilleen taiteilijan teoksissa musiikkivaikutteet ovat ilmeisiä ja näkyvät mm. maalausten nimissä, tunnettuina esimerkkeinä Debussyn Uponnut katedraali ja Ravelin Noctuelles. Pariisin viime vuosisadan alkukymmenillä valloittanut jazz oli myös Carlstedtille tuttua.
Carlstedt avioitui tanskalaissyntyisen Chopin-tulkinnoistaan tunnetun pianistin France Ellegaardin kanssa 1949, mikä oli omiaan vahvistamaan musiikin ja Carlstedtin taiteen yhteyttä. Pariisilaistunnelmaa hän toi Suomeen mm. suunnitellessaan 1929 äitinsä omistaman Le Chat Doré -ravintolan interiöörin Helsingin Unionkadulla.
Kamariorkesteri Avantin konsertissa muodikas ja avantgardea huokuva Pariisi soi mm. Ravelin, Debussyn ja Stravinskyn lisäksi Jean Barraquén elektronisessa Étudessa ja Sidney Bechet’n jazzissa. Jazzin jälkeistä amerikkalaismaustetta antaa Buck Ramin ja The Three Sunsin Kun hämärtää (Twilight time). Paikkansa saa myös Aarre Merikanto, jonka modernismia kotimainen media kohteli yhtä kaltoin kuin Carlstedtia. Avantin solistina laulaa monipuolinen tyylitaituri, sopraano Mari Palo.
Liput ja näyttelytiedot: