Wellspoken
  • Etusivu
  • Yritys ja palvelut
  • Management
  • Tiedotteet ja blogit
  • Yhteystiedot

ELÄVÄN TAITEEN TAIKA

15 maaliskuun, 2021hannele

ELÄVÄN TAITEEN TAIKA

Vuoden 2020 huhtikuun alusta olemme totutelleet tilanteeseen, jossa suuri osa sosiaalisesta elämästä on siirtynyt verkkoon. Kotisohvasta on tullut konttori ja konserttissali. Kaipaako kukaan enää elävän esityksen äärelle?

Konsertit verkkolähetyksinä eivät ole uusi ilmiö. Niitä on tehty jo vuosia sekä maksuttomina että maksullisina. Koronapandemia nosti verkkoesiintymisten määrän aivan uudelle tasolle. Uusia kanaviakin on ilmaantunut miltei tulvimalla. Kun yleisö kaikista varotoimista huolimatta on ollut paikoin haluton tulemaan konsertti- ja teatterisaleihin, huoli elävän esittävän taiteen tulevaisuudesta on ymmärrettävä.

Verkossa lähetettävä konsertti on hyvä vaihtoehto, jos konserttiin ei syystä tai toisesta pääse. Monissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa videoidut lähetykset ovat tällä hetkellä ainoa väylä esittävän taiteen äärelle. Uusi tilanne on saanut myös lehtikriitikot nostamaan esiin verkossa lähetettyjä konsertteja. On erinomaista, että niiden pariin pääsee internetissä itselleen sopivimpana aikana ja pitkienkin etäisyyksien päähän ilman matkustamisen vaivaa. Samalla orkesterit saavat aiempaa laajempia yleisöjä ja monet kekseliäät ohjelmat ansaittua huomiota. Mutta niin hyvä ja kiistattoman tärkeä palvelu kuin verkkolähetykset ovatkin, elävää konserttia ne eivät korvaa. Jotain olennaista puuttuu.

Helsingin kaupunginorkesterin konserttia 12.11.2020 edeltäneessä haastattelussa kapellimestari Esa-Pekka Salonen pohti, miten luoda klassisen musiikin konsertista elämys internetissä. Olisi synnytettävä jotakin uutta. Jotakin, joka perustelee olemassaolonsa tarjoamalla sellaisen näkökulman, jota paikan päällä ei voi saada. Jotakin, joka ”ei olisi vain kalpea ja anteeksipyytävä versio livekonsertista”.

Verkkolähetysten on siis kehityttävä, jotta niistä tulisi elämyksiä. Teknologia avaa loputtomasti mahdollisuuksia tuoda yhteen musiikki ja vaikkapa visuaalinen taide, ja synnyttää uusia ja itsenäisiä taideteoksia. Klassinen musiikki on tässä suhteessa jäänyt muista genreistä jälkeen. Monista rytmimusiikin videototeutuksista olisi paljon oppimista. Musiikin kliseemäinen kuvittaminen ei ole mielekästä, elämykseen täytyy sisältyä myös oivallus. Nyt kun on opittu olemaan verkossa, on seuraavan askeleen aika. Verkossa on oltava luova.

”Elokuvan ennustettiin tappavan teatterin”, sanoo näytelmäkirjailija ja -ohjaaja Sirkku Peltola eräässä kirjoituksessaan. ”Tänään vahvimpia kilpailijoita ovat televisio ja tietokone. Silti me kirjoitamme, ohjaamme, näyttelemme ja tulemme katsomaan ja ennen kaikkea, olemaan läsnä teatterissa.” Nimenomaan läsnäolosta on kysymys. Yhteisestä reagoinnista nähtyyn ja kuultuun, joka suuntaan tapahtuvasta vuorovaikutuksesta. Sitä on elävän taiteen taika.

Hannele Eklund (julk. Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n blogisarjassa 2020)

Edellinen artikkeli Ylikapellimestari ikävöi orkesteriaan Seuraava artikkeli KUMMALLINEN VUOSI

Viimeisimmät artikkelit

  • Pietari Inkisen johtama Ring viimein Bayreuthissa
  • Helsinki Seriösin ensimmäinen kausi julkaistu
  • Uusi kamarimusiikkisarja Suomeen
  • Pietari Inkisestä Etelä-Korean radion sinfoniaorkesterin musiikillinen johtaja
  • Uusia ja vanhoja konserttirituaaleja

Arkistot

  • toukokuu 2022 (2)
  • lokakuu 2021 (1)
  • toukokuu 2021 (1)
  • maaliskuu 2021 (3)
  • syyskuu 2020 (1)
  • heinäkuu 2020 (1)
  • toukokuu 2020 (1)
  • huhtikuu 2020 (1)
  • maaliskuu 2020 (1)
  • lokakuu 2019 (1)
  • heinäkuu 2019 (1)
  • toukokuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (1)
  • helmikuu 2019 (1)
  • joulukuu 2018 (1)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (1)
  • heinäkuu 2018 (2)
  • huhtikuu 2018 (1)
  • maaliskuu 2018 (1)
  • helmikuu 2018 (3)
  • joulukuu 2017 (1)
  • marraskuu 2017 (1)
  • lokakuu 2017 (2)
  • syyskuu 2017 (1)
  • elokuu 2017 (1)
  • toukokuu 2017 (1)
  • huhtikuu 2017 (1)
  • maaliskuu 2017 (2)
  • helmikuu 2017 (2)
  • marraskuu 2016 (2)
  • lokakuu 2016 (1)
  • syyskuu 2016 (2)
  • huhtikuu 2016 (1)

Viimeisimmät artikkelit

  • Pietari Inkisen johtama Ring viimein Bayreuthissa
  • Helsinki Seriösin ensimmäinen kausi julkaistu
  • Uusi kamarimusiikkisarja Suomeen
  • Pietari Inkisestä Etelä-Korean radion sinfoniaorkesterin musiikillinen johtaja
  • Uusia ja vanhoja konserttirituaaleja

Yhteystiedot

hannele.eklund@wellspoken.fi

040-5184090

Arkistot

  • toukokuu 2022 (2)
  • lokakuu 2021 (1)
  • toukokuu 2021 (1)
  • maaliskuu 2021 (3)
  • syyskuu 2020 (1)
  • heinäkuu 2020 (1)
  • toukokuu 2020 (1)
  • huhtikuu 2020 (1)
  • maaliskuu 2020 (1)
  • lokakuu 2019 (1)
  • heinäkuu 2019 (1)
  • toukokuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (1)
  • helmikuu 2019 (1)
  • joulukuu 2018 (1)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (1)
  • heinäkuu 2018 (2)
  • huhtikuu 2018 (1)
  • maaliskuu 2018 (1)
  • helmikuu 2018 (3)
  • joulukuu 2017 (1)
  • marraskuu 2017 (1)
  • lokakuu 2017 (2)
  • syyskuu 2017 (1)
  • elokuu 2017 (1)
  • toukokuu 2017 (1)
  • huhtikuu 2017 (1)
  • maaliskuu 2017 (2)
  • helmikuu 2017 (2)
  • marraskuu 2016 (2)
  • lokakuu 2016 (1)
  • syyskuu 2016 (2)
  • huhtikuu 2016 (1)

Facebook

Facebook Pagelike Widget

Twitter

Tweets by @HansuWellSpoken
  • Etusivu
  • Projektit
  • Yritys ja palvelut
  • Tiedotteet ja blogit
  • Yhteystiedot
© 2016 All rights reserved.